söndag 4 oktober 2015

|Söder om Söder, del 1| Pumpor, höbalar och eldfest

Förra veckan fyllde jag och morsan upp bilen med allt möjligt nödvändigt (och en del onödigt) för att dra iväg på en roadtrip. Snart swishade vår lilla röda Hyundai genom land och rike, mot vårat första mål: Öland.
Jag har inte besökt Öland på säkert 20 år, så vi tyckte att det var dags. Att vi gav oss iväg så här framåt hösten berodde på att mamma sen ett par år tillbaka har varit väldigt nyfiken på deras skördefest som drog igång samma dag som vi åkte.

En regnig start på resan, men ganska snart skingrades regnmolnen och solen tittade fram. Ju längre söderut vi kom desto bättre blev både vädret och humöret.

Längst vägen stannade vi till vid Kårtorps rastplats för att hälsa på GB-gubben och dricka en kopp kaffe.

Snabbstopp i närheten av Oskarshamn för att lokalisera oss lite. Här stod jag och svor en harang över faktumet att bristen på soptunnor gjort diket vid skogskanten till en enda gigantisk soptunna.

Efter ca. 35 mil vad vi framme vid Ölandsbron.

Det var faktiskt en ganska mäktig upplevelse att glida fram dom ca 6 km från fastlandet till ön.

Det första vi gjorde var att leta upp Ekerums camping för att göra oss lite hemmastadda innan det var dags att börja utforska.

Efter att ha lämnat våra grejer i campingstugan och slängt i oss ett par mackor bar det av till Färjestaden där dom hade årets invigning av skördefesten. Vart man än tittade så stod det höbalar och pumpor.

Medan solen började sjunka vandrade vi omkring bland folk och festligheter.

Här är ölandsbron i skymningen.

Och här har ni hamnen.

Vi strosade runt i lite butiker och fönstershoppade.

Invigningen bestod av långa tal och musik framförd av lokala musiker. Vackra toner, väl valda ord och ett och annat skratt.

Vi kom tillbaka till campingen ganska tidigt. Efter många mil och en händelserik dag gick vi och la oss.

Nästa dag var vi uppe med tuppen och bestämde oss för att verkligen "göra Öland", så vi hoppade in i bilen och for iväg för att titta på Borgholms slott.

Dom skulle ha "fårets dag", men vi var så pass tidiga att dom inte hade öppnat än.

Här står jag och tittar på utsikten

Efter att ha varit vid Borgholms slott så tyckte vi att vi lika gärna kunde fortsätta med slott, så vi åkte vidare till Solliden. Så klart var vi för tidiga dit också, så vi bestämde oss för att ta en snabb titt runt omkring och sen åka in till Borgholm och spana in staden istället.

När vi kommit fram till Borgholm gick vi runt i stan, kollade på pumpor och annan skörd vid marknadsstånden.

Efter att ha spatserat runt i Borgholm ett tag så hoppade vi in i bilen och körde runt planlöst ett tag, bara för att se vart vi hamnade. Här vid Lamm och lera stannade vi för en kopp kaffe och för att njuta av solen en stund.

Vi hittade alla möjliga mysiga små vägar.

Passade på att stanna till lite längst vägen och leta upp intressanta sevärdheter.

Efter en hel del körande och irrande så kom vi till slut fram till Himmelsberga - Ölands museum. Att vandra omkring bland dom gamla byggnaderna var en härlig upplevelse i sig, och den förgylldes ytterligare med försäljning av fint hantverk i dom fina små husen.

Tog en promenad på ett majsfält.

Efteråt bar det av tillbaka mot campingstugan.

Intog en middag i form av bönsallad och salta kex.

Efter att ha betraktat en vacker, gul solnedgång så åkte vi tillbaka mot Borgholm och hamnade i Köpingsvik där det skulle vara eldfest på stranden. Strax stod vi där med varsin fackla i handen för att vandra ner till stranden i fackeltåget.

Vi placerade våra facklor i sanden.

Efter att ha värmt oss vid eldarna kände vi oss trötta, så vi åkte tillbaka till stugan och avslutade dag två av vår roadtrip.
Tidig förmiddag dag tre packade vi in alla våra saker i bilen och började, sakta men säkert, att röra oss tillbaka mot fastlandet. Men så klar var vi tvungna att köpa några pumpor innan vi lämnade ön.

Solen i ögonen och pumpan på huvudet.

Så sa vi hejdå till Öland för den här gången, och åkte vidare mot Skåne och nya äventyr. Och med det avrundar jag det här inlägget, men jag lovar att ni ska få veta allt om resten av resan i ett annat.